
Mikor érdemes logopédiai vizsgálatot kérni?
- – ha gyermeke beszéde késve fejlődik, beszédfejlődése megakad, szókincse lassan bővül,
- – ha gyermeke beszédében sajátos szótöredékek vannak, időnként halandzsázik,
- – ha gyermeke beszéde az életkorához viszonyítva a vártnál több nyelvtani hibát tartalmaz,
- – ha gyermeke még nem mondja, vagy nem úgy mondja a beszédhangokat, ahogy Ön várná, pösze,
- – ha gyermeke beszédértése bizonytalan, hallása „szelektív”, sokszor kérdez vissza, a mesék nem kötik le,
- – ill. ha Ön, vagy gyermeke fogszabályozásra jár, és a szakorvos nyelvlökéses nyelés miatt logopédust javasol.
A vizsgálat előtt telefonon egyeztetünk a szülőkkel a vizsgálat okáról annak érdekében, hogy a vizsgálatra egyénre szabott tesztekkel készüljünk. A felmérésen a gyermek egyedül vesz részt, melynek ideje szülőkonzultációval együtt 60 perc. A konzultációban, javaslatot teszünk a fejlesztési lehetőségekről, illetve adott esetben további szakemberek felkereséséről.
Vizsgálatot végző szakember: Lódi Krisztina
Komplex gyógypedagógiai és pszichológiai vizsgálat
Mi a vizsgálat célja?
A vizsgálat célja a leggyakrabban tapasztalt nehézségek (beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézségek) feltérképezése, ezek okának megállapítása. Szükség esetén terápiás/fejlesztési javaslatot teszünk a problémák megoldására.
Miért hasznos a komplex gyógypedagógiai és pszichológiai vizsgálat?
A komplex vizsgálat során a szülő visszajelzést kap gyermeke képességprofiljáról, ami magyarázatot adhat a tapasztalt nehézségekre (beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézség). Fontos felmérni milyen elakadás van a háttérben, mert ez által célravezetőbb fejlesztési lehetőséget lehet biztosítani számára. Minél korábban részesül a gyermek célzott fejlesztésben, annál könnyebb a nehézségek leküzdése.
Miért érdemes a komplex vizsgálatot választani?
A komplex vizsgálat abban segít, hogy ne csak egyetlen aspektusból (vagy csak gyógypedagógiai, vagy csak pszichológiai) mérjük fel a gyermeket, hanem figyelembe vegyük az egyéni sajátosságaikat: szociális, emocionális állapotukat, tanulási képességeiket, személyiségüket. Feltárhatók az egyéni erősségek is, melyekre alapozni lehet tanulási folyamataikban, illetve a tanulást akadályozó tényezők is felszínre kerülhetnek (pl. figyelemzavar, beszédértési- beszédészlelési zavar, diszlexia, diszgráfia, diszkalkúlia)
Hogyan zajlik a felmérés?
Vizsgálat előtt
A vizsgálatot megelőzően a gyógypedagógus és/vagy a pszichológus telefonon egyeztet a szülőkkel a vizsgálat okáról, és megkéri a szülőket az anamnesztikus adatok kitöltésére.? Ez azért fontos, hogy egyénre szabott tesztekkel tudjuk fogadni Önöket.
Vizsgálati nap
A komplex vizsgálat párhuzamosan zajlik, tehát a gyermek egyedül vesz részt a felmérésen, mialatt a szülők a másik szakemberrel konzultálnak. A pszichológus először a szülőkkel foglalkozik, tájékozódik a gyermek fejlődési útvonaláról. Ez alatt a gyógypedagógus a gyermekkel foglalkozik, a jelzett probléma mentén teszteket vesz fel. Ez az első rész várhatóan 90 percig tart, ami után szünet következik.
A vizsgálat második felében a pszichológus foglalkozik a gyermekkel, miközben a gyógypedagógus a szülőkkel konzultál.
Vizsgálat után
A vizsgálat eredményéről egy külön időpontban egy közös konzultáció keretében mindkét szakember visszajelzést ad a szülőknek, így a szülő egy teljes képet kap a gyermeke képességeiről, fejlesztési lehetőségekről, illetve adott esetben további szakemberek felkereséséről. A vizsgálati eredményekről igény szerint írásbeli jegyzőkönyvet is készítünk, amit a visszajelző alakalom után átadunk a szülőknek.
Képességvizsgálat óvodás korú gyermekek számára
A részképesség-zavarok időben történő felismerése és kezelése nagyon fontos a tanulási zavarok megelőzése céljából.
Kinek ajánljuk?
Annak a gyermeknek, akknek:
- – rendezetlen, bizonytalan a mozgása, egyensúlyproblémái vannak, nehezen igazodik el saját testén,
- – figyelme nehezen köthető le, könnyen elterelődik, folyton izeg-mozog feladatvégzés közben, nehezen motiválható egy-egy játékra,
- – feladatértése bizonytalan, gyakran visszakérdez, az utasításokat nehezen azonosítja be,
- – feladattudata, feladattartása kialakulatlan,
- – téri-és idői orientációja bizonytalan, térben és időben nehezen tájékozódik,
- – beszédkésztetése fokozott, vagy elmarad az átlagos szinttől, beszédértése bizonytalan, szókincse szegényes, artikulációs zavara van, pösze,
- f- inommotorikája bizonytalan, nem szívesen gyurmázik, rajzol.
Azoknak a szülőknek, akiknek a gyermekük tanköteles korúvá válik, vagyis adott év augusztus 31-ig betölti a 6. életévét,
- – ha bizonytalanok abban, hogy menjen-e a gyermek iskolába vagy maradjon még az óvodában,
- – ha véleménykülönbség van az óvoda és a szülő között,
- – ha nehezen ítélhető meg a gyermek beiskolázásához szükséges fejlettségi szint
Vizsgálatot végző szakemberek: Lódi Krisztina és Sinka Szilvia